حالت تاریک
جمعه, 02 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن رهیاب نیوز | rahyabnews.com هستید؟
ارتقای آموزشی با تأمین مدارس و تجهیزات کافی
فرماندار اهواز مطرح کرد:

ارتقای آموزشی با تأمین مدارس و تجهیزات کافی

فرماندار اهواز با اشاره به کمبود مدرسه و تجهیزات آموزشی گفت: برای ارتقای سطح آموزشی، توجه به زیرساخت‌های آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند تلاش‌های مستمر برای بهبود شرایط یادگیری دانش‌آموزان است.

 به گزارش شبکه اطّلاع‌رسانی «رهیاب»؛ سید احمد موالی‌زاده در نشست شورای آموزش‌وپرورش اهواز ضمن تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با انتقاد از نحوه اداره شورای آموزش پرورش گفت: هدف از برگزاری این شوراها بررسی مشکلات و مسائل مختلف است و نهایت به تصویب مصوبه‌ها به پایان می‌رسد، اما نتایج مطلوبی از این شوراها به دست نمی‌آید.

 وی با بیان اینکه رسالت اصلی آموزش‌وپرورش مسائل نرم‌افزاری است، نه سخت‌افزاری، افزود: در این حوزه باید به موضوعات آموزشی و تربیتی توجه ویژه شود و آسیب‌شناسی‌های اجتماعی صورت گیرد.

 فرماندار اهواز با اشاره به وجود آسیب‌های آموزشی در مدارس، گفت: باید به آسیب‌ها در محیط‌های آموزشی رسیدگی شود و تحقق موفق این مسئله مستلزم ورود سایر دستگاه‌ها است، آنچه از آموزش‌وپرورش گزارش می‌شود مشکلات زیرساختی و تجهیزات از جمله؛ آب و برق، نیمکت و سایر تجهیزات است، باید توجه داشت که در اهواز کمبود مدرسه و امکانات آموزشی داریم و با توجه به اینکه مقدمه کارهای آموزشی و پرورشی این موارد است، باید رفع کمبودها به‌منظور ارتقا آموزش و بهره‌مندی همگان از عدالت آموزشی با تشکیل کمیته پشتیبانی و زیربنایی شورای مشاور مدنظر قرار گیرد.

 موالی‌زاده پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و مسائل تربیتی را از دیگر مسائل مهم عنوان و اضافه کرد: در این زمینه باید مصوبه‌هایی داشته باشیم و با تعریف طرح‌های مؤثر و ارائه بسته‌های پیشنهادی آن‌ها را رفع کنیم و انتظار می‌رود با شاخص‌بندی در پایان سال، شاهد ارتقا رتبه باشیم، تعداد دانش‌آموزان نخبه در اهواز کم نیستند، اما به دلیل کمبود امکانات و بی‌توجهی و رسیدگی‌نکردن به این ظرفیت‌ها، دچار مشکل هستیم، بنابراین باید به موضوع نخبه‌پروری توجه ویژه شود.

 وی با بیان اینکه تأمین نیمکت و زیرساخت‌هایی ازجمله آب و برق برای مدارس کار بزرگی نیست، گفت: باید در برنامه‌ها و طرح‌های شورای آموزش‌وپرورش تجدیدنظر شود تا نمود آن را به‌وضوح در حوزه آموزشی مشاهده کنیم. کار اصلی شورای آموزش‌وپرورش، فرایند آموزشی و ارتقا کیفیت آموزشی در استان خوزستان و اهواز است و این شورا مرجع و الگو برای شورای آموزش‌وپرورش سایر شهرستان‌های استان است.

 مهارت‌آموزی در مدارس گره‌گشای مشکل بیکاری

 فرماندار مرکز استان خوزستان بیان کرد: کیفیت مدارس و ارتقای آموزش و تجهیزات مهم است، اما باید به خلاقیت و مهارت‌آموزی در مدارس توجه شود، اینکه دانش‌آموزان صرفاً در مدارس حضور پیدا کنند و مباحث درسی را آموزش ببینند، ولی هیچ‌گونه خلاقیتی نداشته باشند، کافی نیست، زیرا امروزه آنچه جامعه به آن مبتلا شده، بیکاری است که دلیل اصلی آن نداشتن خلاقیت و مهارت است، مشاهده می‌شود که افراد زیادی دارای تحصیلات دانشگاهی و عالی هستند، ولی مهارت ندارند و همین امر نقش مهمی در افزایش بیکاری دارد، بنا بر این باید مهارت‌آموزی از مدارس آغاز، در مباحث آموزشی تجدیدنظر و ریل‌گذاری جدیدی تعریف شود.

 سید احمد موالی‌زاده بر تشکیل کارگروه آموزش‌وپرورش تأکید کرد و ادامه داد: در این کارگروه باید مسائل و مشکلات به‌صورت تخصصی رسیدگی شوند و طرح‌هایی مصوب و تا اجرای کامل آنها پیگیری شوند تا شاهد ارتقای سطح آموزشی و تربیتی در مدارس باشیم.

 لزوم توجه به مسائل بهداشتی مدارس اهواز

 وی از دیگر چالش‌ها و مشکلات مدارس را مسائل بهداشتی عنوان کرد و گفت: باید تفاهم‌نامه‌هایی با مراکز بهداشت شرق و غرب اهواز منعقد و نظارت‌ها و بازرسی‌های بهداشتی از مدارس در مناطق شهری و روستایی به نحو مطلوبی انجام شود، بارها گزارش‌هایی از ضعف مدیران در مدیریت مسائل مربوط به بوفه مدارس، فعالیت سرایدار و سایر مسائل بهداشتی دریافت شده است و با توجه به اینکه این موارد سلامت دانش‌آموزان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، باید مراجع بهداشتی با اجرای بازرسی‌های بهداشتی نسبت به رصد و رفع آنها اقدام کنند.

 وی بر تعیین و معرفی نماینده شهرداری‌های هشت‌گانه اهواز به‌عنوان متولی امور مدارس تأکید کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح، مسائل مربوط به خدمات شهری در مدارس پیگیری خواهد شد و با ارجاع به فرمانداری، موضوع بررسی و تذکرات لازم داده می‌شود.

 موالی‌زاده با اشاره به وضعیت مدرسه در سه بخش اهواز، گفت: بخشداران بخش‌های مرکزی، اسماعیلیه و غیزانیه باید اهتمام جدی نسبت به رفع کمبود مدارس و تجهیزات آموزشی در مناطق زیر مجموعه و روستاها داشته باشند؛ زیرا تفاوتی میان مدارس مناطق شهری و روستایی وجود ندارد، نباید مدرسه‌ای که در منطقه‌ای دورافتاده و روستایی قرار دارد، از نظر تجهیزات و کیفیت آموزشی از سایر مدارس عقب باشد و تحقق این امر مستلزم اهتمام ویژه ستاد پروژه مهر است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از