حالت تاریک
چهارشنبه, 16 آبان 1403
معلمان ایده مهارت‌آموزی را گسترش دهند
در حاشیه بازدید از مدارس آبادان؛

معلمان ایده مهارت‌آموزی را گسترش دهند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیران و معلمان ایده گسترش مهارت‌آموزی را داشته باشند با کمترین امکانات هم می‌شود فرصت‌هایی فراهم کرد تا دانش‌آموزان در تلفیق با درس‌ خواندن، مهارت لازم را یاد بگیرند.

به گزارش شبکه‌ اطلاع‌رسانی«رهیاب»؛رضوان حکیم‌زاده در حاشیه بازدید از مدارس آبادان، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای آموزش دانش آموزان به ویژه در دوره عمومی که دوره ابتدایی طلایی‌ترین این دوران است، می‌خواهد که دانش آموزان در ساحت‌های شش گانه ساحت زیستی بدنی، هنری زیبایی شناسی، علمی، اجتماعی، اقتصادی...تربیت شوند.

 وی با بیان اینکه تربیت فرایند ارزش بخشیدن است، افزود: محیط تربیتی باید به گونه‌ای طراحی شود که کودک این ارزش خدادادی را ادراک کند.

حکیم‌زاده با بیان اینکه تربیت فرایند ارزش‌بخشی است، گفت: کودک باید در مدرسه احساس ارزشمندی کند احساس کند مدرسه و نظام آموزشی فرصت کافی برای یادگیری و در اختیار او قرار می‌دهند.

 معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه نظام آموزشی و ذهنیت خانواده‌ها سیاست‌ زده است، گفت: محور فعالیت‌های معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در دور جدید، «توسعه عدالت»، «ارتقای کیفیت» و «ایجاد تعلق و هویت‌بخشی» است که این سه اصل برای حل سه ابر چالش نظام آموزشی کشور یعنی «نابرابری در آموزش و فرصت یادگیری و تربیتی»،«نگرانی راجع به کیفیت و ضعف مهارت‌های سواد پایه» و همچنین «بحران هویت» مد نظر قرار گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: معاونت آموزش ابتدایی در دور جدید تلاش دارد با همکاری استان‌ها و مناطق برنامه‌های لازم برای سواد پایه را طراحی کند تا آنها با توجه به اقتضائات اقلیمی و بومی در طراحی این برنامه‌ها نقش داشته باشند.

حکیم‌زاده ادامه داد: اگر مدیران و معلمان ایده گسترش مهارت‌آموزی را داشته باشند با کمترین امکانات هم می‌شود فرصت‌هایی فراهم کرد تا دانش‌آموزان در تلفیق با درس‌ خواندن، مهارت لازم را یاد بگیرند. 

 وی افزود: باید از همه امکانات موجود در مدارس استفاده شود تا در کنار انتقال مفاهیم کتاب‌های درسی، مهارت‌آموزی جزو برنامه‌های درسی باشد و این فرصت برای دانش‌آموزان ایجاد شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره برگزاری نمایشگاه و استفاده از دست‌سازه‌های دانش‌آموزان در برخی از مدارس آبادان، گفت: ساحت‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین، فعالیت‌های پیش‌بینی شده و مهارت‌های مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای است که همه‌ ساحت‌ها را پوشش می‌دهد بنابراین این موضوع به دانش‌آموزانی که استعدادهای متنوعی دارند، کمک می‌کند تا با توجه به علاقه خود در یکی از این فعالیت‌ها شرکت کنند.

وی بیان کرد: کار گروهی در وزارت آموزش و پرورش برای مهارت‌آموزی شکل گرفته و پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شده است. با توجه به قانون برنامه هفتم امیدواریم در بودجه، اعتباراتی برای مهارت‌آموزی اختصاص پیدا کند تا این موضوع با جدید دنبال شود.

حکیم‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر نگاه به مهارت‌آموزی شامل همه دوره‌های تحصیلی می‌شود در حالی‌که در گذشته بیشتر تأکید روی دوره‌ متوسطه بود. برای اینکه آموزش مهارت‌های پایه‌ای به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان بتوانند در آینده اشتغال داشته باشند و مهارت‌های لازم را به درستی فرا بگیرند باید این آموزش‌ها از دوره ابتدایی نهادینه شود که این موضوع در حال پیگیری است.

 وی عنوان کرد: همچنین امیدواریم با حمایت سازمان برنامه و بودجه شاهد این باشیم که دانش‌آموزان از ابتدا سواد حرکتی را یاد بگیرند و فضاهای کافی برای ورزش را داشته باشند.

 انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از