
نهجالبلاغه، حکمت ۱۹؛
آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مىکند
امام علی (عليهالسلام) فرمود: هر كه عنان مركب آرزو را رها كند و در پى آن بشتابد مرگاش بلغزاند و بر زمين زند.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «رهیاب»؛ نهجالبلاغه حکمت نوزدهم امام علی (علیهالسلام) قَالَ: مَنْ جَرَى فِي عِنَان أَمَلِهِ، عَثَرَ بِأَجَلِهِ.
امام علی (عليهالسلام) فرمودند: هر كه عنان مركب آرزو را رها كند و در پى آن بشتابد مرگاش بلغزاند و بر زمين زند.
امام علی (علیهالسلام) در این گفتار کوتاه و حکمتآمیز خود به مسئله طول آرزوها و سرنوشتى که دامان انسان را مىگیرد اشاره کرده مى فرماید: «کسى که در مسیر آرزوها گام بردارد در دام مرگ خواهد افتاد».(۱)
أمل به معناى هر نوع آرزو است؛ خواه آرزوى معقول باشد یا نامعقول، از این رو این واژه در مورد معصومان و اشخاص برجسته نیز به کار رفته آنها را کعبه آمال مىنامند و حتى خداوند به عنوان «منتهىالأمل» شمرده شده که همان آخرین نقطه آرزو است. در مناجات مفتقرین از مناجات پانزدهگانه امام سجاد (علیهالسلام)مىخوانیم: «یا مُنْتَهى أَمَلِ الاْمِلینَ» و در حدیث نیز از پیغمبر اکرم (صلىالله علیه و آله)نقل شده که فرمود: «الاَْمَلُ رَحْمَةٌ لاُِمَّتِی وَلَوْ لاَ الاَْمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَلاَ غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً؛ آرزو مایه رحمت براى امت من است و اگر آرزو نبود هیچ مادرى فرزندش را شیر نمىداد و هیچ باغبانى درختى نمىکاشت».(۲) زیرا آرزوهاست که انسان را به تلاش و کوشش براى رسیدن به اهداف برتر و بالاتر وا مىدارد.
ولى همین آرزو هرگاه به صورت نامعقول درآید و تبدیل به آرزوهاى دور و دراز و دست نیافتنى شود انسان را چنان به خود مشغول مىدارد که از همهچیز حتى خداوند و مرگ و معاد غافل مىشود و چنان سرگرم مىگردد که ناگهان مرگاش فرا مىرسد در حالى که دستاش از همهچیز تهى است.
تعبیر به «مَنْ جَرى...» «مطابق برخى نقلها» «مَنْ أَرْخى عِنانَ أَمَلِهِ» «کسى که لجام آرزو را سست و رها کند.» اشاره به همین آرزوهاست و به تعبیر دیگر، آرزو تشبیه به مرکب سرکشى شده که اگر عنان و زمام او را رها کنند طغیان مىکند و انسان را در پرتگاه مىافکند.
درباره طول امل و درازى آرزوها و پیامدهاى سوء آن بحث گستردهاى در روایات معصومان آمده است که به چند نمونه آن اشاره مىشود.
از جمله در حدیثى از امیرمؤمنان على (علیهالسلام) مىخوانیم: «اَلأَمَلُ یُفْسِدُ الْعَمَلَ وَیَفْنِی الاَْجَلَ; آرزوهاى دراز اعمال انسان را تباه مىکند و مرگ را به فراموشى مىافکند».(۳)
در حدیث دیگرى از همان حضرت مىخوانیم: «اَلأَمَلُ سُلْطانُ الشَّیاطینِ عَلَى قُلُوبِ الْغافِلینَ؛ آرزوى دور و دراز مایه سلطه شیاطین بر دلهاى غافلان است».(۴)
باز در حدیثى از همان حضرت آمده است: «اَلأَمَلُ کَالسَّرابِ یُغِرُّ مَنْ رَآهُ وَیَخْلِفُ مَنْ رَجاهُ؛ آرزوهاى دور و دراز همچون سراب است بیننده را مىفریبد و آن کس را که بر آن دل ببندد مأیوس مىسازد».(۵) و (۶)
منبع:
(۱): «با» در «بِأجَلِهِ» همانگونه که جمعى از محققان گفتهاند به معناى «فى» است؛ یعنى چنین شخصى که اختیار خود را به دست آرزوها سپرده در مرگش سقوط مىکند در حالى که عمل مثبتى انجام نداده است.
(۲): بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۱۷۵.
(۳): غررالحکم، ح ۷۲۵۲.
(۴): همان، ح ۷۲۰۶.
(۵): همان، ح ۷۲۰۷.
(۶): همان، «مصادر نهجالبلاغه، ج ۴، ص ۲۰».
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!