تسریع در طرحهای توسعهای بنادر ماهیگیری خوزستان
با تخصیص اعتبارات در بودجه سال جاری، برنامههای توسعهای بنادرماهیگیری استان خوزستان سرعت خواهد گرفت.
به گزارش رهیاب،مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: فعالیتهای صید و صیادی استان خوزستان به سبب قرارگیری در کرانه رودخانه ها، خورها و نهرها عموما با محدودیت ایجاد زیرساخت مواجه است زیرا این پدیدههای طبیعی علاوه بر حساسیت بالای محیط زیستی و اکولوژیکی نسبت به سواحل دریایی با رسوبگذاری شدیدی نیز مواجه است که شدت رسوبگذاری در خورها و نهرها به دلیل کندی جریان آب از رودخانهها هم بالاتراست.
الیاس واحدی با اشاره به اینکه این الزامات طبیعی، در محدودیت ایجاد بنادرماهیگیری خوزستان در سالهای گذشته بی تاثیر نبوده است افزود: پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی، خوزستان به دلیل نابسامانی ساختار صید و صیادی در برنامههای توسعه بنادر ماهیگیری جایگاه مهمی نداشت و استان بوشهر و تا حدودی مناطق غربی استان هرمزگان که پذیرای شناورهای مهاجر خوزستانی نیز بودند در کانون توجه برنامههای بندر سازی دولت قرار گرفتند و بنادرماهیگیری بزرگی در این مناطق ایجاد شد.
وی ادامه داد: در دورههای بعد برای بر طرف ساختن کاستیهای زیرساختی در صید و صیادی خوزستان، ایجاد بنادر نهرقصر در اروند کنار آبادان و بحرکان در هندیجان در دستور کار قرار گرفت.
واحدی تاکید کرد: نهر قصر هرچند به دلیل توان بالای صید و صیادی در طرح جامع بنادر ماهیگیری کشور به عنوان بندر مرکزی (hub) استان خوزستان تعیین شد ولی رسوبگذاری مستمر نهر که با بسته شدن انتهای این آبراهه در منطقه شهری تشدید شده است کارایی این بندر ماهیگیری مهم را پایین آورده است که برای رفع این نقیصه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارمالی مورد نیاز است و هر چه پروژه فوق به تعویق افتد این رقم افزایش خواهد یافت.
وی گفت: در بندر بحرکان نیز که تنها بندر ماهیگیری خوزستان در ساحل دریاست، بخش عمده امکانات مورد نیاز تاکنون طی دو فاز انجام شده است. فاز یک شامل احداث راه و پل دسترسی و اسکله بوده و فاز دوم امکانات پشتیبانی بوده که اوایل شهریور ماه سال جاری به اتمام رسیده و تحویل بهره برداران شده است.
مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: این بندر نیازمند امکانات دیگری نیز هست که در دو فاز سوم و چهارم عملیاتی خواهد شد. فاز سوم مرمت اسکله و تامین روشنایی و امکانات ایمنی آن است که در صورت تامین اعتبار در سال جاری آغاز خواهد شد و فاز چهارم که ایجاد سازه مناسب موج شکن برای تامین آرامش پهلوگیری کنار اسکله است با توجه به هزینه زیاد، نیاز به منابع اعتباری فراتر از بودجه سنواتی سازمان شیلات ایران دارد.
واحدی ادامه داد: دلیل اینکه پروژههای توسعه بنادر ماهیگیری در فازهای مختلف اجرا میشود کمبود منابع اعتباری و مطالبات گسترده جوامع صیادی، مصوبات سفر هیئت دولت به استانها و پیگیریهای مستمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که سبب شده، پروژههای متعددی همزمان در دستور کار سازمان شیلات ایران قرار گیرد.
وی افزود: بندر صیادی آبادان نیز با داشتن توان صید و صیادی بالا و واقع شدن در شهر مهم بندری آبادان که دومین شهر پرجمعیت ساحلی کشور بعد از بندرعباس محسوب میشود، در سالهای اخیر در مرکز توجه سازمان شیلات ایران بوده است و از آنجا که این شهر به دلیل قرار گرفتن در داخل بافت جمعیت شهری امکان توسعه پس کرانهای ندارد و نیز به خاطر محدودیت تردد در رودخانه اروند، امکانات پهلوگیری در امتداد ساحل رودخانه و در فازهای مختلف شکل گرفته اند که اسکله های۱۴، ثامن الائمه و اسکله جدید در حال ساخت که طولانیترین اسکله صیادی کشور است، شاکله اصلی این بندر صیادی را ایجاد خواهند کرد.
مدیر کل دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان کرد: لایروبی بنادر ماهیگیری خوزستان نیز از اولویتهای توسعه زیرساختهای صیادی است که ۶ بندر چوئبده، آبادان، نهرقصر، خورسجافی، خورسمایلی و بندر امام خمینی در این خصوص هیدروگرافی شده اند و لایروبی دو بندر چوئبده و آبادان در سال ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت که لایروبی چوئبده در شهریور ۱۴۰۲به اتمام رسید و پس از لایروبی آبادان، در صورت تامین اعتبار کافی، لایروبی بندر صیادی مرکزی نهرقصر نیز در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.
واحدی گفت: با توجه به کاستیهای موجود در زیر ساختهای بنادر ماهیگیری خوزستان در بودجه سال ۱۴۰۲ سازمان شیلات ایران، حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژههای توسعه بنادر ماهیگیری این استان اختصاص خواهد یافت که نسبت به سال پیش، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.