نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد:
حمایت از بخشهای دانشبنیان و مهارتمحور
نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در برنامه هفتم توسعه، احکامی برای حمایت از پژوهش و فناوری بهویژه در بخش دانشبنیان، مهارتمحوری و افزایش اعتبار بودجه فرهنگی تصویب شده است.
به گزارش شبکه اطّلاعرسانی «رهیاب»؛ سید محمد مولوی امروز پنجشنبه در نشست هماندیشی با مدیران دانشگاهها و مراکز آموزشی آبادان در باشگاه گلستان اظهار کرد: جزئیات برنامه هفتم توسعه جزو اسناد بالادستی است و در بخشهای مختلف شامل اعتبارات دانشگاهها، آموزش، پژوهش و آییننامهها، وظایفی را با زمانبندی مشخص برای وزارت علوم تعیین کرده است.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه، احکام مناسبی برای حمایت از پژوهش و فناوری بهویژه در بخش دانشبنیان، مهارتمحوری و افزایش اعتبار بودجه فرهنگی تصویب شده که فرصتی مناسب برای برطرف کردن مشکلات آموزش عالی است.
نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس این سند، جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی بر اساس برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد.
مولوی بیان کرد: در فصل بیستم ماده ۹۳ تا ۹۹ برنامه هفتم مختص موضوع ارتقای نظام آموزشی و پژوهشی در سطح کشور است و در این هفت ماده و در ۲۰ بند بر اساس سندهای پیشبینیشده در برنامه هفتم، دانشگاهها باید در جهت سرعت تحولات فناورانه و نقش آن در اقتصاد جهان گام بردارند و به سطح قابلقبولی برسند.
وی عنوان کرد: حدود ۲۲ سند عملکردی کمیتی در برنامه هفتم در فصل بیستم زیر مجموعه ماده ۹۳ که مختص وزارت علوم است که باید به مرجعیت آن توجه شود.
نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در خصوص شاخصهای انتخاب وزیر علوم و فنون در دولت چهاردهم گفت: مهمترین ویژگی وزیر علوم، علمی بودن است و این وزیر نباید یک چهره سیاسی شناخته شده باشد.
مولوی اضافه کرد: برای اداره وزارت علوم نیاز به فردی داریم که از نظر علمی سرآمد باشد تا بتواند از نظر مدیریتی با آرامش کارها را دنبال کند و سیاسی نباشد.
وی افزود: این وزیر باید علاوه بر سوابق تجربی، اداری، پژوهشی و آموزشی بتواند اهداف برنامه هفتم را در برنامههای خود بگنجاند.
نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر علوم باید فردی باشد که علاوه بر داشتن برنامه عملیاتی شاخصهای کمیسیون آموزش را دارا باشد.
نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل وزارت علوم تحقیقات و فناوری باید با مجلس ارتقا یابد، به شیوهای که در تصمیمگیریهای مجلس اثرگذار باشد و مسیر تصمیمگیری را به سمت نیازهای وزارت هدایت کند.
مولوی پیرامون افزایش شاخصهای آموزشی در دانشگاههای آبادان بیان کرد: برای افزایش سطح علمی و رسیدن به سطح کشوری در سال تحصیلی جدید باید ۲۲ سند عملکردی در دانشگاههای آبادان اجرایی شود.
انتهای خبر/