حالت تاریک
چهارشنبه, 16 آبان 1403
یادداشت سردبیر:

علم در خدمت صلح‌وتوسعه یا در خدمت جنگ

علم در خدمت صلح‌وتوسعه یا در خدمت جنگ

متاسفانه امروز علم به جای اینکه در خدمت بشریت قرار گیرد، در خدمت دشمنان بشریت قرار گرفته است لذا کسب فضایل اخلاقی و دینی در کنار علم و تکنولوژی ضروری است تا مانع از بروز حوادثی فاجعه آمیز جلوگیری شود.

معصومه فتحعلی پور کارشناس ارشد علوم سیاسی طی یادداشتی پیرامون بررسی نقش علم در خدمت صلح و توسعه در عرصه جهان امروز نوشت: برای  دست‌یابی به جامعه‌ای توسعه‌یافته در تمامی زمینه‌ها باید از ارتباط میان دانش و جامعه بهره‌مند شد تا علم در ذهن همگان نفوذ كند و تفکر علمی در میان مردم شكل بگیرد.

 

شکی نیست تحقق توسعه جوامع در گرو گسترش علم و بهره‌برداری از آن است، اما از آن مهمتر بهره‌گیری از کارکرد علم در مسیر رفع نیاز انسان ، خدمت به بشریت و ایجاد صلح پایدار است نه بهره‌برداری از کج کارد علم در مسیر گسترش استعمار نوظهور.

 

جوامعی كه در جهان كنونی از بستر علم بهره می برند، باید دیدگاهی مشترک برای نگاه به دنیای پیرامون خویش بدست آورند، بر اشتراک‌ها و توافق‌ها تمركز كنند و اختلاف‌ها را نادیده بگیرند تا به صلح حقیقی دست یابند.

 

در یک نگاه كلی، می توان دریافت كه توسعه و صلح بدون گسترش دانش و پیشرفت علم و بدون آموزش و برنامه‌ریزی امكان‌پذیر نیست.

 

یادمان نرود دورنمای ترکیب کلیدواژه‌های علم، توسعه و صلح در کنار یکدیگر بعنوان تکه‌های یک پازل در ظهور صلح و رفاه جهانی به همان میزان که می‌تواند برای بشریت شگفت‌انگیز باشد، می‌تواند تهدیدآمیز، نیز باشد.

 

حضور عنصر اخلاق در راستای نافع بودن علم در مسیر صلح یکی از مهمترین فاکتورهایی است که تعیین کننده بهره‌برداری از کارکرد یا کج‌کارکرد علم ،در  وقوع توسعه و صلح پایدار در جهان است.

 

متاسفانه امروز جوامع غربی پس از بهره‌برداری از علم در مسیر توسعه،علم را دستاویزی جهت تسلط بر جوامع توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته در مسیری خلاف صلح گسترش علوم دانش بنیان ، عصر شبیه سازی برپایه فناوری و سایر زمینه های نوظهور علم در تمام ابعاد پزشکی،اقتصادی،صنعتی ،اموزش و عصر اطلاعات و هوش مصنوعی و...  معتقدند علم نافع، بدون فاکتور مهم اخلاق و خرد نه تنها توسعه و صلح را  رقم نخواهد زد بلکه با توجه دستاویز جوامع غربی و استعماری شدن فاجعه ای به مراتب بدتر رقم خواهد زد همچون جنگ بیولوژیک یا تولید بمب اتم . در لذا انچه امروز پاشنه آشیل،عدم تحقق خدمت علم در مسیر توسعه و صلح جهانیست عدم فقدان عنصر اخلاق در بهره برداری از علم برای خدمت به بشریت است.

 

تا آنجا که آمریکا و کشورهای غربی علم را دست آویز اعمال خبیثانه خود کرده و آن را ابزاری در خدمت قدرت طلبی در آوردند تا آنجا که  بیماری‌های عفونی در قرون گذشته جان افراد زیادی از ساکنان کره زمین را گرفته‌ است. ده‌ها هزار مورد از این تلفات، ناشی از انتشار عمدی ویروس‌ها و ساخت سموم بیولوژیکی توسط بشر بوده‌؛ اوج‌گیری ساخت سلاح‌های بیولوژیک مربوط به دوره جنگ جهانی دوم همه و همه نمونه ای از این کج کارکرد علم در راستای خدمت به بشریت توسط دولت های مستکبر است.

به نوشته «گوبال تایمز»، ایالات متحده که خود را «پرچمدار دموکراسی» در جهان معرفی می‌کند، در انجام آزمایش‌های خطرناک بیولوژیکی و گسترش امپراتوری بیولوژیکی نظامی خود شهره است. به‌تازگی ۵ هزار و ۶۲۹ قرارداد در مورد آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خارج از کشور ایالات متحده فاش شده است.
اگرچه سران ایالات متحده آشکارا اعتراف کردند که این کشور ۳۳۶ آزمایشگاه بیولوژیکی در ۳۰ کشور جهان از جمله ۲۶ آزمایشگاه در اوکراین دارد اما با این حال، این قراردادها نشان می‌دهد آمریکا با ۴۹ کشور قرارداد امضا کرده‌؛ موضوعی که بسیار فراتر از اعتراف‌هاست.

 نتیجه استفاده نادرست از علم و تکنولوژی عاملان نسل‌کشی علم و تکنولوژی را علیه بشریت بکار می‌گیرند.

در طول تاریخ همواره شاهد جنایات و نسل‌کشی‌هایی از جنگ جهانی اول و دوم تا انفال و حلبچه و سردشت بوده‌ایم که اثرات آن بر ایران و ایرانیان کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در کنار تاسف از جنایات علیه بشریت، آنچه بیشتر جلب توجه می‌کند این است که عاملان و سردمداران این جنایات توفیق بلندمدتی را نداشته‌اند و جز لعن و نفرین مردم و بدنامی برای آنها باقی نمانده است.اتفاقات حلبچه و سردشت در عرض چند دقیقه روی داد و هزاران مردم بی‌گناه کشته شدند اما آنچه از این رویداد برای جامعه دانشگاهی و دانشجویان حائز اهمیت است، نقش علم و تکنولوژی در این جنایات است.

علم به جای اینکه در خدمت بشریت قرار گیرد، در خدمت دشمنان بشریت قرار گرفته است بنابراین کسب فضایل اخلاقی و دینی در کنار علم و تکنولوژی ضروری است تا مانع از بروز حوادثی فاجعه بار همچون هیروشیما وحلبچه و سردشت و امروز نیز غزه و نسل کشی مردم بی گناه فلسطین ، نتیجه استفاده نادرست از علم و تکنولوژی دانست.

امروز بمباران وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی و ویرانگری ، جنایت علیه کودکان و زنان فلسطینی،گرچه می دانیم که متأسفانه علم، قبل از آنکه در خدمت صلح و توسعه باشد؛ در خدمت جنگ است که در بسیاری از مقاطع زمانی نظایر آن مشاهده می شود.

متأسفانه بمب های چند تنی که امروز ما شاهد آن هستیم که بر سر مردم غزه ریخته می شود؛ نتیجه همین پیشرفت های علمی است که برخی کشورها در زمینه جنگ آوری و انسان کشی آموخته اند و استفاده می کند.

 

از آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در منطقه گرفته تا استفاده از بمب‌های هسته‌ای و میکروبی و مخصوصاً تحریم دارویی مردم ایران امیدواریم نگاه به مقوله علم همچون شعار جهانی آن در راستای صلح و توسعه به کار گرفته شود و زمینه توسعه و پیشرفت جوامع بشری را فراهم آورد.

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از