حالت تاریک
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن رهیاب خبر | rahyabkhabar.ir هستید؟
پیشرفت ۳۰‌درصدی خط ریلی شلمچه_بصره
معاون زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی مطرح کرد:

پیشرفت ۳۰‌درصدی خط ریلی شلمچه_بصره

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: پیشرفت پروژه ریلی شلمچه تا بصره تاکنون چشمگیر است، پل اروند در ورودی بصره با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و امیدواریم تا نیمه اول سال آینده تکمیل شود.

سید مصطفی داودی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب»؛ پیرامون آخرین وضعیت خط ریلی شلمچه تا بصره اظهار کرد: مسیر ریلی از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه بصره حدود ۳۵ کیلومتر طول دارد. در داخل خاک ایران، از ایستگاه باری شلمچه که حدود دو کیلومتر با مرز فاصله دارد، باید اتصال به ایستگاه مسافری و امکانات جانبی مانند سکوها، ساختمان مسافری و محوطه‌سازی صورت می‌گرفت.

وی افزود: این زیرساخت‌ها شامل نمازخانه، مسجد و ساختمان‌های خدماتی است که به منظور تسهیل تردد مسافران و زائران طراحی شده‌اند. پیش از اربعین امسال توانستیم خطوط ریلی را تا نقطه صفر مرزی آماده کنیم و در فاز اول دو خط ریلی برای انتقال مسافران بهره‌برداری شد که رضایت قابل توجهی ایجاد کرد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن کشور ادامه داد: پس از نقطه صفر مرزی، در خاک عراق ۱۶ کیلومتر مسیر مین‌گذاری شده بود که عملیات مین‌روبی آن توسط ایران انجام شد و این مسیر در خردادماه سال جاری به طرف عراقی تحویل شد. این بخش از پروژه یکی از چالش‌های اصلی برای اتصال دو کشور بود.

وی با اشاره به پل بر روی رودخانه اروند در ورودی شهر بصره گفت: پل اروند باید شرایط عبور قطار و کشتی را هم‌زمان داشته باشد و از نظر فنی بسیار پیچیده است. این پل حدود ۱۸۰ شمع دارد که برخی در خشکی و برخی در بستر رودخانه نصب شده‌اند و نوع عرشه آن از نوع سیگمنت است. پیشرفت فیزیکی این پل تاکنون حدود ۳۰ درصد است و امید داریم در نیمه اول سال آینده تکمیل شود.

داودی در توضیح پیشرفت داخلی پروژه افزود: در ایران اتصال دو کیلومتری خط باری به ایستگاه مسافری شلمچه به پایان رسیده است. هم‌اکنون ایستگاه مسافری دارای شش خط ریلی و سه سکوی مسافری است که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه داریم تا قبل از اربعین ۱۴۰۵ این خطوط و سکوها تکمیل شود.

وی تاکید کرد: ساختمان مسافری شلمچه با زیربنای تقریبی سه هزار متر مربع در حال مناقصه است و محوطه‌سازی شش هکتاری این محدوده نیز برنامه‌ریزی شده است. امیدواریم ظرف یک ماه آینده پیمانکار تعیین و ساخت آن آغاز شود تا قبل از پایان سال ۱۴۰۵ بهره‌برداری شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن کشور در خصوص تعهدات ایران و عراق گفت: ایران مسئول زیرسازی و احداث پل در خاک خود و مین‌روبی مسیر عراق بود. طرف عراقی نیز باید ۳۵ کیلومتر زیرسازی و روسازی تا ایستگاه بصره را انجام دهد که مناقصه بین‌المللی آن در حال برگزاری است.

وی افزود: هدف نهایی اتصال ریلی دو کشور است تا حمل و نقل مسافری و باری بدون وقفه انجام شود. تکمیل این مسیر می‌تواند علاوه بر تسهیل سفر زائران، مسیر اقتصادی مهمی برای صادرات و واردات کالا ایجاد کند و همکاری دو کشور در زیرساخت‌های ریلی را تقویت نماید.

داودی گفت: با توجه به پیشرفت‌های فیزیکی موجود و تعهدات طرف ایرانی، برنامه ما این است که تا پایان سال ۱۴۰۵ کلیه مراحل پروژه در محدوده ایران تکمیل شود. بخش عراقی نیز در مسیر اجرا قرار دارد و امیدواریم با تکمیل پل اروند و زیرسازی مسیر بصره، اتصال ریلی دو کشور به صورت کامل برقرار شود.

انتهاس خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!