
در سایه عدم نظارت مسئولان؛
قیمت مواد شوینده چراغ خاموش افزایش یافت
درحالیکه مصرفکنندگان هنوز از افزایش ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده در بهمن ۱۴۰۳ شکایت دارند، بازار این محصولات دوباره شاهد صعود چراغ خاموش قیمتها است.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «رهیاب» به نقل از خبرگزاری «راه دانا»؛ درحالیکه مصرفکنندگان هنوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت مواد شوینده در بهمن ۱۴۰۳ را به یاد دارند و آن را فراموش نکردهاند، بازار این محصولات دوباره شاهد روند صعودی قیمتها است. این بار، افزایش قیمتها بدون اعلام رسمی و بهصورت «چراغ خاموش» اعمال شده و خریداران اعتقاد دارند دو بار گرانی در پنج ماه کاری نوعی ظلم به مصرفکننده است و این اتفاقات موج جدیدی از نگرانی را در میان مردم برانگیخته است.
روند صعودی قیمتها در خرداد ۱۴۰۴
بررسیهای میدانی نشان میدهد که قیمت بسیاری از مواد شوینده در ماه خرداد ۱۴۰۴ مجدداً افزایشیافته است. این تغییرات بدون اطلاعرسانی رسمی یا نظارت مؤثر انجام شده و فروشندگان آن را با استناد به «تغییرات هزینههای تولید و بستهبندی» توجیه میکنند. افزایش قیمتها در زمانی رخداده که هزینههای زندگی برای خانوارهای ایرانی به طور پیوسته در حال بالارفتن است.
بهعنوانمثال، قیمت مایع ظرفشویی چهار لیتری درجه یک از ۲۷۷ هزار تومان به ۳۴۶ هزار تومان رسیده است. همچنین، مایع لباسشویی چهار لیتری درجه یک نیز باقیمت ۳۷۵ هزار تومان به فروش میرسد. این افزایشها نشاندهنده رشد بیش از ۲۵ درصدی در مقایسه با ماههای قبل است.
مواد شوینده کوچکتر، افزایش قیمت بیشتر
مواد شوینده با بستهبندی کوچکتر نیز از این افزایش قیمت مستثنی نبودهاند. مایع ظرفشویی یک لیتری از ۸۲ هزار تومان به ۸۹ هزار تومان رسیده و پودر ماشین لباسشویی ۵۰۰ گرمی نیز از ۴۲ هزار تومان به ۵۱ هزار تومان افزایشیافته است. این ارقام نشان میدهد که حتی محصولات کوچکتر نیز از این روند صعودی قیمتها در امان نماندهاند.
رشد غیرقابلباور قیمتها در یک سال
بررسی قیمتها در طی یک سال گذشته نشان میدهد که مواد شوینده با افزایشهایی بیسابقه مواجه شدهاند. بهعنوانمثال، قیمت مایع ظرفشویی چهار لیتری تمامی برندها در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار تومان است که نشاندهنده رشد بیش از دو برابری در این بازه زمانی است. این روند نهتنها برای مایع ظرفشویی، بلکه برای سایر محصولات شوینده نیز مشاهده شده است.
افزایش چشمگیر شامپوها و مواد بهداشتی
قیمت انواع شامپوهای تولید داخل نیز با افزایش چشمگیری همراه شده است. قیمت شامپوهای ۵۰۰ گرمی به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. همچنین، مواد بهداشتی و نظافتی مانند مایعهای سفیدکننده، جوهرنمک، و شیشهپاککن نیز از این افزایش قیمتها مستثنی نبودهاند.
دلایل افزایش قیمتها
برخی فعالان صنفی و فروشندگان عمده مواد شوینده معتقدند که افزایش هزینههای تولید، بستهبندی و حملونقل از عوامل اصلی این افزایش قیمتها هستند. همچنین، تغییرات نرخ دلار در ماههای اخیر نیز بر هزینههای خام وارداتی تأثیر گذاشته است. بااینحال، کاهش قیمت دلار در اردیبهشت ۱۴۰۴ انتظار میرفت که قیمتها تثبیت شوند، اما این اتفاق نیفتاد و قیمتها بار دیگر افزایش یافتند.
عدم واکنش انجمن صنایع شوینده
تاکنون، انجمن صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی واکنشی رسمی به این افزایش قیمتها نداشته است. این موضوع باعث شده است که فشار بیشتری بر دوش مصرفکنندگان قرار گیرد، بهویژه اقشار کمدرآمد جامعه که به طور مستقیم تحتتأثیر این افزایشها قرار میگیرند.
پیشبینی افزایشهای آینده
کارشناسان هشدار میدهند که اگر این روند بدون نظارت مؤثر ادامه یابد، باید منتظر افزایشهای بیشتری در هفتههای آینده باشیم. این موضوع میتواند فشار بیشتری بر خانوارهای ایرانی وارد کند و وضعیت اقتصادی آنها را دچار چالش کند.
افزایش قیمت مواد شوینده در خرداد ۱۴۰۴ بدون اعلام رسمی و نظارت شفاف، نگرانیهای جدی در میان مصرفکنندگان ایجاد کرده است؛ این افزایشها نهتنها برای مایع ظرفشویی و لباسشویی، بلکه برای سایر محصولات بهداشتی و نظافتی نیز مشاهده شده است. در این شرایط، نیاز به مداخله دولت و نهادهای نظارتی برای کنترل قیمتها و حمایت از مصرفکنندگان بیشازپیش احساس میشود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!