
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان مطرح کرد:
تسریع در اجرای طرح قطار شهری اهواز
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: رفع موانع اجرایی طرح قطار شهری اهواز تا قبل از پایان امسال الزامی است.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «رهیاب» به نقل از روابطعمومی استانداری خوزستان؛ سید مهران علمالهدایی طی نشست با اعضای هیأتمدیره قطار شهری اهواز اظهار کرد: موضوعاتی از جمله قرارداد با قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) برای تکمیل طرح، بررسی بودجه سال ۱۴۰۴، تفریق بودجه سال ۱۴۰۲ و همکاری مهندسین مشاور در زمینه مسائل فنی و حقوقی طرح قطار شهری مورد بررسی قرار گرفت.
وی با اشاره به زمانبندی تعیین شده برای اقدامات پیشرو افزود: بنا شد که قراردادهای مربوطه تا نیمه اسفند نهایی و به وزارت کشور ارسال شود همچنین تلاش خواهیم کرد که عملیات اجرایی این طرح مهم پیش از پایان سال آغاز شود.
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: خواستار تسریع در روند نهاییشدن قراردادها و ورود هرچه سریعتر این طرح به فاز اجرایی اطلاع داد.
وی اضافه کرد: قطار شهری اهواز یکی از طرحهای زیرساختی مهم در حوزه حمل و نقل عمومی به شمار میرود که اجرای سریعتر آن میتواند تأثیر به سزایی در کاهش ترافیک شهری و بهبود جابهجایی شهروندان داشته باشد.
علمالهدایی خاطرنشان کرد: راهاندازی قطار شهری مزایای دیگری همچون کاهش مصرف سوختهای فسیلی، تسهیل دسترسی شهروندان به مناطق مختلف شهر و بهبود زیرساختهای حمل و نقل در اهواز را به همراه دارد.
وی عنوان کرد: یکی از مطالبات جدی شهروندان اهوازی، تعیین تکلیف موضوع مترو است و خوشبختانه نگاه ملی برای اجرای این طرح وجود دارد.
بر اساس این گزارش قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت «کیسون» بهعنوان اجراکننده و شرکت «نورینکو» چین بهعنوان تأمینکننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز و تا بیمارستان بقایی امتدادیافته و ۲۴ ایستگاه در طول مسیر احداث میشود و تاکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
این طرح به دلیل مشکلات مالی و اختلافات بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ در عمل تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری از پیمانکار خلعید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رأی بدوی دادگاه مبنی بر خلعید پیمانکار تأیید شد.
تاکنون ۱۱ ایستگاه مسیر خط یک متروی شهری اهواز انجام شده همچنین عملیات معماری چهار ایستگاه نیز انجام شده است.
بیشترین پیشرفت طرح قطار شهری اهواز در فاز یک «از فرودگاه تا مصلا»، به میزان ۵۳ درصد است، فاز ۲ این طرح حدود ۲۷ درصد و فازهای دیگر نیز حدود ۹ درصد و ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
انتهای خبر/