مدیر صادرات شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان:
صادرات راهکاری راهبردی برای توسعه اقتصاد کشور است
مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان گفت: صادرات راهکاری راهبردی برای توسعه اقتصاد و بخش کشاورزی کشور است.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان؛ محمد قاسمینژاد با اشاره به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: اهمیت صادرات محصولات کشاورزی در اقتصاد کشور و توسعه بخش کشاورزی در ایران بسیار چشمگیر و چندبعدی است، زیرا ایران با داشتن تنوع اقلیمی، منابع آبی «هرچند با چالش مدیریت» و نیروی انسانی متخصص میتواند در حوزه صادرات کشاورزی جایگاه قابلتوجهی کسب کند.
وی ارزآوری و کاهش وابستگی به نفت را یکی از ابعاد صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: صادرات محصولات کشاورزی میتواند یکی از منابع مهم ارزآوری باشد و به کاهش وابستگی ایران به درآمدهای نفتی کمک کند؛ در شرایط تحریم، صادرات محصولات غیرنفتی از جمله کشاورزی نقش حیاتی در تامین نیازهای ارزی کشور دارد.
مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان گفت: بخش کشاورزی از بزرگترین بخشهای اشتغالزا است و توسعه صادرات باعث افزایش تولید، رشد صنایع وابسته و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و شهری خواهد شد.
وی افزود: صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و فرآوردههای صنایع تبدیلی از جمله کنسروها، خشکبار و عصارهها موجب افزایش ارزش تولیدات داخلی میشود و ایران میتواند با استفاده از ظرفیتهای داخلی و توسعه بازارهای خارجی، گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.
گذر از مرزها با استانداردسازی، الزام حضور در بازارهای جهانی
قاسمینژاد تصریح کرد: حضور در بازارهای جهانی مستلزم رعایت استانداردهای بینالمللی «ISO، HACCP، GLOBALG.A.P» است که این الزام باعث بهبود کیفیت و سلامت محصولات میشود و کشاورزان برای دستیابی به این امر، انگیزه بیشتری برای استفاده از بذرهای باکیفیت، فناوریهای نوین و مدیریت اصولی خواهند داشت.
وی افزود: برای صادرات، محصولات باید فرآوری، بستهبندی و استانداردسازی شوند که این موضوع نیز موجب توسعه صنایع تبدیلی در کنار بخش کشاورزی میشود و در کاهش ضایعات کشاورزی که یکی از چالشهای مهم ایران است نقش مؤثری دارد.
مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان تصریح کرد: در بسیاری از موارد، صادرات محصولات فرآوریشده مانند رب گوجه، پسته بستهبندی شده و خرمای فرآوریشده چند برابر بیشتر از خامفروشی سود دارد در واقع با توسعه صادرات، کشاورزان درآمد پایدارتری کسب میکنند و انگیزه آنها برای افزایش تولید و بهبود بهرهوری افزایش مییابد.
فرصتهای جغرافیایی ایران در برابر چالشهای زیرساختی و برندینگ
وی اضافه کرد: تنوع اقلیمی و کشت محصولاتی مانند پسته، خرما، زعفران، خشکبار، سبزیجات و میوههای فصلی و زمینههای مطلوب بازرگانی با کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه، روسیه، قطر و دارابودن موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به آبهای آزاد از جمله فرصتهایی است که باید از آنها در راستای توسعه صادرات استفاده کرد.
مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان عنوان کرد: البته ممکن است با چالشهایی، چون نوسان قوانین صادراتی و تعرفهها، کمبود زیرساختهای مناسب از جمله پایانههای صادراتی، سردخانهها و سیستم حملونقل مناسب، کیفیت پایین برخی محصولات به دلیل نبود استانداردهای مناسب و ضعف در برندینگ و بازاریابی بینالمللی در این حوزه مواجه شویم که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.
وی ادامه داد: استان خوزستان با تولید بیش از ۱۳۸ محصول زراعی و باغی به عنوان قطب اول تولید جایگاه ویژهای در امنیت غذایی کشور دارد؛ یکی از محصولات عمده و مهم آن سبزی و صیفی است که در سطح حدود ۱۰۵ هزار هکتار در سال کشت و دارای تولیدی بیش از ۳/۵ میلیون تن است.
قاسمینژاد افزود: بخش عمدهای از سبزی و صیفی تولید خوزستان در فصل سرد سال تولید و به بازار عرضه و بخش عمدهای از نیاز استانهای دیگر کشور را تأمین میکند ضمن اینکه سالیانه حدود ۲۵۳هزار تن از این محصولات تولیدی سبزی و صیفی خوزستان به ۱۵ کشور دنیا بویژه کشورهای اوراسیا و روسیه صادر میشود که حاصل این حجم از صادرات ۴۵۲ میلیون دلار ارزآوری برای کشور ایران است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!