حالت تاریک
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن رهیاب خبر هستید؟
صادرات راهکاری راهبردی برای توسعه اقتصاد کشور است
مدیر صادرات شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان:

صادرات راهکاری راهبردی برای توسعه اقتصاد کشور است

مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان گفت: صادرات راهکاری راهبردی برای توسعه اقتصاد و بخش کشاورزی کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «رهیاب» به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان؛ محمد قاسمی‌نژاد با اشاره به اهمیت صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: اهمیت صادرات محصولات کشاورزی در اقتصاد کشور و توسعه بخش کشاورزی در ایران بسیار چشمگیر و چندبعدی است، زیرا ایران با داشتن تنوع اقلیمی، منابع آبی «هرچند با چالش مدیریت» و نیروی انسانی متخصص می‌تواند در حوزه صادرات کشاورزی جایگاه قابل‌توجهی کسب کند.

وی ارزآوری و کاهش وابستگی به نفت را یکی از ابعاد صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند یکی از منابع مهم ارزآوری باشد و به کاهش وابستگی ایران به درآمد‌های نفتی کمک کند؛ در شرایط تحریم، صادرات محصولات غیرنفتی از جمله کشاورزی نقش حیاتی در تامین نیاز‌های ارزی کشور دارد.

مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان گفت: بخش کشاورزی از بزرگ‌ترین بخش‌های اشتغال‌زا است و توسعه صادرات باعث افزایش تولید، رشد صنایع وابسته و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و شهری خواهد شد.

وی افزود: صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و فرآورده‌های صنایع تبدیلی از جمله کنسروها، خشکبار و عصاره‌ها موجب افزایش ارزش تولیدات داخلی می‌شود و ایران می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توسعه بازار‌های خارجی، گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

گذر از مرز‌ها با استانداردسازی، الزام حضور در بازار‌های جهانی

قاسمی‌نژاد تصریح کرد: حضور در بازار‌های جهانی مستلزم رعایت استاندارد‌های بین‌المللی «ISO، HACCP، GLOBALG.A.P» است که این الزام باعث بهبود کیفیت و سلامت محصولات می‌شود و کشاورزان برای دستیابی به این امر، انگیزه بیشتری برای استفاده از بذر‌های باکیفیت، فناوری‌های نوین و مدیریت اصولی خواهند داشت.

وی افزود: برای صادرات، محصولات باید فرآوری، بسته‌بندی و استانداردسازی شوند که این موضوع نیز موجب توسعه صنایع تبدیلی در کنار بخش کشاورزی می‌شود و در کاهش ضایعات کشاورزی که یکی از چالش‌های مهم ایران است نقش مؤثری دارد.

مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان تصریح کرد: در بسیاری از موارد، صادرات محصولات فرآوری‌شده مانند رب گوجه، پسته بسته‌بندی شده و خرمای فرآوری‌شده چند برابر بیشتر از خام‌فروشی سود دارد در واقع با توسعه صادرات، کشاورزان درآمد پایدارتری کسب می‌کنند و انگیزه آنها برای افزایش تولید و بهبود بهره‌وری افزایش می‌یابد.

فرصت‌های جغرافیایی ایران در برابر چالش‌های زیرساختی و برندینگ

وی اضافه کرد: تنوع اقلیمی و کشت محصولاتی مانند پسته، خرما، زعفران، خشکبار، سبزیجات و میوه‌های فصلی و زمینه‌های مطلوب بازرگانی با کشور‌های همسایه نظیر عراق، افغانستان، کشور‌های آسیای میانه، روسیه، قطر و دارابودن موقعیت جغرافیایی مناسب و دسترسی به آب‌های آزاد از جمله فرصت‌هایی است که باید از آنها در راستای توسعه صادرات استفاده کرد.

مدیر صادرات و نمایندگی شرکت توسعه کشت ذرت خوزستان عنوان کرد: البته ممکن است با چالش‌هایی، چون نوسان قوانین صادراتی و تعرفه‌ها، کمبود زیرساخت‌های مناسب از جمله پایانه‌های صادراتی، سردخانه‌ها و سیستم حمل‌ونقل مناسب، کیفیت پایین برخی محصولات به دلیل نبود استاندارد‌های مناسب و ضعف در برندینگ و بازاریابی بین‌المللی در این حوزه مواجه شویم که باید در این خصوص چاره اندیشی شود.

وی ادامه داد: استان خوزستان با تولید بیش از ۱۳۸ محصول زراعی و باغی به عنوان قطب اول تولید جایگاه ویژه‌ای در امنیت غذایی کشور دارد؛ یکی از محصولات عمده و مهم آن سبزی و صیفی است که در سطح حدود ۱۰۵ هزار هکتار در سال کشت و دارای تولیدی بیش از ۳/۵ میلیون تن است.

قاسمی‌نژاد افزود: بخش عمده‌ای از سبزی و صیفی تولید خوزستان در فصل سرد سال تولید و به بازار عرضه و بخش عمده‌ای از نیاز استان‌های دیگر کشور را تأمین می‌کند ضمن اینکه سالیانه حدود ۲۵۳هزار تن از این محصولات تولیدی سبزی و صیفی خوزستان به ۱۵ کشور دنیا بویژه کشور‌های اوراسیا و روسیه صادر می‌شود که حاصل این حجم از صادرات ۴۵۲ میلیون دلار ارزآوری برای کشور ایران است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!